الهی چه غم دارد او که تو را دارد
سلام و دورد بر هنرمند کوچک سیدپارسا رشتیان؛ دارای کد هنرجویی ALH5-670109
در این بخش از جشنوارة زیبانویسیِ نوینتحریر برای آشنایی شما عزیزان تمرینی طراحی کردیم که قدری بیشتر نگاه شما را به خوشنویسی سنتی و ظرافتها و ضخامتهای آن آشنا کنیم. از این رو پس از بررسی قوانین حرف «ر» در حالتهای «مرغی»، «خنجری» و «شمشیری» سعی داشتیم به شیوهای نو شما هنرمندان کوچک را به گروهبندی و اجرای زیبانویسیِ کلماتی که دارای حرف «ر» هستند، تشویق نماییم.
حال به تحلیل دقیق روند فعالیت شما میپردازیم؛ این تحلیل از ارزش قائل شدن در تحویلدادنِ برگة تمرین به مربی آغاز شده و تا بررسی ریزهکاریهای اجرای کلماتِ شما ادامه مییابد. بعد از این، مرحله به مرحله باهم پیش میرویم:
1- تحویل برگه: این گزاره به جهت سنجشِ حسّ مسئولیتپذیری شما قرار داده شده است. هر فردی که این تمرین را در زمان معین انجام داده باشد، بدون در نظر گرفتن سایر جزئیات، 3 امتیاز را به خود اختصاص داده است. چرا که به طور قطع ابتداییترین قدم برای آغاز یک مسیر، پذیرش مسئولیت انجام آن است. لذا عدم تحویل برگه از سوی ما به منزلة عدم پذیرش مسئولیت تلقی شده و فاقد امتیاز است.
امتیاز شما در بخش1 برابر با 3 امتیاز میباشد.
2- دورگیری: هدف از وجود چنین بخشی این است که هنرجو بتواند خط زمینة فرضی را ملاک قرار دهد و طوری حروف و کلمات را روی این خط بنشاند که در نهایت شکل قلمدرشتِ «بر» و «سر» دیده شود. به دلیل وجود ظرافتهای این بخش، به کسانیکه حتی کمی در این تجربه موفق بودهاند، امتیاز کامل اختصاص داده شده است.
باید توجه داشت، این بخش تمرینی است برای کسب این توانایی که اگر خط زمینهای نداشتیم، بتوانیم با در نظر گرفتن یک خط فرضی، کلمات را به شکل درست و در جای مناسبی که مورد نظرمان هست اجرا کنیم.
امتیاز شما در بخش2 برابر با 2 امتیاز میباشد.
نظر ما: عزیز دل قرار بود دور کلمات سر و بر با حروف و کلماتی که شما می نویسین پر بشن نه فقط داخل.
3- پُر کردن کلمات: بررسی این مورد از این جهت است که فضای توخالیِ داخل کلمات «بر» و «سر»، دارای تراکم و فشردگی مناسب، میان کلمات تشکیلدهندهای که شما انتخاب و تحریر نمودهاید، باشد.
امتیاز شما در بخش3 برابر با 3 امتیاز میباشد.
نظر ما: البته میان کلمات پراکندگی زیاده و میتونستی با یک سری کلمات کوچکتر میان آنها را پُر تر کنی.
4- زیبایی اثر: در این قسمت به سنجشِ زیبایی بصری کار شما از دید یک مخاطب جلوی یک تابلوی هنری پرداخته شده است و البته نظافت برگة شخصیتان نیز چاشنیِ ملاک ارزشیابی قرار گرفته است.
امتیاز شما در بخش4 رابر با 3 امتیاز میباشد.
نظر ما: خوبه
5- گروه کلمات انتخابی: معیار ارزشیابی ما در این بخش، انتخاب صحیح کلماتی است که چنانچه دارای «ر شمشیری» بودند، در کلمة توخالیِ «سر» و اگر شامل قوانین «ر مرغی» میشدند، داخل کلمة توخالی «بر» نوشته شوند.
امتیاز شما در بخش5 رابر با 3 امتیاز میباشد.
نظر ما: آفرین. گروه کلماتی که انتخاب کردین درست است.
6- ر شمشیری و اجرای آن: در اینجا بدون تعارف و کمی سختگیرانه قوانین دقیق «ر شمشیری» و دندانة قوسدار(همان دندانهای که پیش از «ر بلند» میآید) در کلمات انتخابی شما بررسی شده است.
امتیاز شما در بخش6 رابر با 3 امتیاز میباشد.
نظر ما: خوبه فقط در کلمة چشمگیر برای شین چهار دندانه قرار دادی.
7- ر مرغی و اجرای آن: در این بخش نیز دو حرکتی و چهار حرکتی بودن «ر مرغی» در حالتهای تنها و پیوسته، همچنین روی خط قرار گرفتن آن به طور جدی مورد داوری قرار گرفته است.
امتیاز شما در بخش7 رابر با 3 امتیاز میباشد.
نظر ما: چهار حرکت پلکانی عالی دیده میشه.
8- چگونگی تحریر نام: از آنجایی که از جلسات نخستینِ دورهمنشینی ما، زیبا نوشتنِ نام، از دغدغههای همیشگی بوده؛ پس از تأکیدهای مکرری که داشتهایم این توقع دور از انتظار نیست که موشکافانه این بخش مورد تحلیل قرار گرفته باشد.
امتیاز شما در بخش8 رابر با 3 امتیاز میباشد.
نظر ما: اگر چه فشار دستت خیلی زیاده و باید تمرین کنی که مداد را کمتر فشار دهی و در اجرای میم دوم در نام محمد حتما بیا یک تمرین کوچکی با هم داشته باشیم.
9- چگونگی تحریر کلاس: مانند نوشتن نام، چگونگی درست نوشتن کلمة «کلاس» نیز بارها و بارها در محافلمان مورد بحث قرار گرفته است.
امتیاز شما در بخش9 رابر با 3 امتیاز میباشد.
نظر ما: بد نیست در نوشتن دایره شباهت دایرة سین به دایرة عربی شباهت بیشتری پیدا بکنه که گودی در سمت راست آن قرار بگیره.
مجموع امتیاز تعیین شده از سوی تیم داوری
شورای عالی آموزش نوین تحریر برای شما هنرجوی گرامی:
26 امتیاز از مجموع 27 امتیاز میباشد.
تبصرة 1: بیشترین امتیازی که به هر بخش اختصاص داده شده است، 3 امتیاز است. پس مجموع امتیازها از 27 محاسبه میگردد.
تبصرة 2: در جریان امتیازدهی سعی شده است، امتیاز کمتر از یک، به کسی داده نشود؛ چرا که حداقل زحمت عزیزان در تجربة اوّل نادیده گرفته نشود.