خوشنویسی نوین‌تحریر

دپارتمان مجازی خوشنویسی با خودکار نوین‌تحریر

خوشنویسی نوین‌تحریر

دپارتمان مجازی خوشنویسی با خودکار نوین‌تحریر

خوشنویسی نوین‌تحریر

محفلی آرام و دوست‌داشتنی برای هنرمندان و علاقمندان به خوشنویسی با خودکار و خط تحریری!

مشاوره و ثبت سفارش
09307526507

اینستاگرام
Instagram.com/NovinTahrir

تلگرام ویدیوهای خط خودکاری
NovinTahrir

تلگرام اخبار ما
AramFamily

موارد قابل ارائه:
* کلاس خط مجازی با پشتیبانی عالی
* کتاب تخصصی خوشنویسی با خودکار
* کاغذ یادداشت ویژه خط خودکاری
* تابلو خط و لوح تقدیر و سپاس
* طراحی گرافیک: لوگو، کتاب و مجله
* کلاس مجازی فتوشاپ
* مهرخاتم لیزری
* عروسک کچه‌ای

سلام بر هنرمندان عزیز دوره پیشرفته و آمادگی تدریس

در ابتدا تمرین جلسه بعد را دقت فرمایید

1- تابلوی خوشنویسی با خودکار خودتان را مشخص فرمایید (اگر نیاز به مشاهده ایده‌های مختلف دارین در انتهای این پست 2لینک قرار داده‌ایم- کلیک کنین)

2- طبق اشکال‌گیری‌های انجام شده برای خودتون و دوستان، ایرادها یا نکاتی که باید خودتون بیشتر دقت کنین رو خلاصه و کوتاه بصورت عنوانی در نظرات بنویسین.

3- نوشتن متنِ نقطه بصورت ترکیب کتابت خوشنویسی - بدون دیدن خط استاد طبق روال آموزشی خودمون:

در ابتدا: 1)به صورت ساده، سپس 2)تحریری نستعلیق بدون فشار زیاد، و بعد بصورت 3)ترکیبی (وسط‌چین، همراه با سوارنویسی و با تعیین کشیده‌های مناسب) و در نهایت 4) اگر وقت داشتین برای آخر هفته بصورت ضعف و قوت هم اجرا کنین...
مرحله 3 نوشته خود را اوایل این هفته برای ما بفرستین...

4- بهتر است هنرجو پس از تحلیل سرمشق و مشاهده رفع اشکال خود و هنرآموزان دیگر، مجدد سرمشق را تکرار نماید که موارد و نکات آموزشی تثبیت گردد...



متن نقطه - برای جلسه بعد: (سرهم‌نویسی را طبق متن رعایت کنین - ابتدا و انتهای هر سطر را طبق نمونه آورده شده داخل ^این علامت^ در یک خط بنویسین) - فرض کنین که سفارش‌دهنده این متن رو به همین ترتیب ازتون خواسته
 

^واحد سنجش حروف و نقش نقطه درکلمات خط نستعلیق^ 

^واحد اندازه‌گیری حروف و کلمات در امر خوشنویسی را نقطه گویند، و آن عبارتست از اثر زبانه قلم بر روی^

^کاغذ، که یک مربع کامل را تشکیل دهد. هر نقطه را به اندازه عرض زبانه قلم به 6 قسمت تقسیم می‌کنند که^

^هر قسمت آن یکدانگ همان نقطه نامیده می‌شود. طراحی حروف؛ با ایجاد قوت و ضعفِ متناسب، و نیز^

^اتصالات حروف برای تشکیل کلمه، با نسبتهای لازم دانگ تحریر می‌شود؛^

^توضیح لازم آنکه استادان قدیم و پیرُوان آن سبک و شیوه، نقطه را مربع کامل ترسیم می‌کردند و مبنا^

^قرار میدادند که پایه اصلی طرّاحی حروف و کلمات بر اساسِ همان مربع کامل قرار داشت، حال آنکه^

^مرحوم محمدرضای کلهر اندکی از طول کشش قلم(بقدر6/1) کاهش داد، و نقطه پنج دانگی را مبنا قرار دارد،^

^برای روشنتر شدن مطلب، چند حرف و کلمه را به دو وجه و شیوه یاد شده^

^تحریر و نمونه میآوریم.^ 

راهنمایی بیشتر برای اندازه هر سطر و کشیده‌ها


تحلیل سرمشق این هفته متن «افلاطون: نمی‌دانم» (از این لینک)

استاد اخوین - کتابت نمیدانم استاد اخوین عزیز(لینک مشاهده تحلیل تئوری - خوبه که ببینین)

آثار استاد اخوین در سایت عزیزی هنر - دوستان این سایت رو در آرشیو منابع خطی خودتون داشته باشین.

ویدیوهای این جلسه:

دریافت: جلسه چهارم دوره پیشرفته - ویدیوی 1
مدت زمان: 49 دقیقه 9 ثانیه حجم: 159 مگابایت

لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته

لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته

 

دریافت: جلسه چهارم دوره پیشرفته - ویدیوی 2
مدت زمان: 36 دقیقه 51 ثانیه حجم: 81.9 مگابایت

لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته

 

دریافت: جلسه چهارم دوره پیشرفته - ویدیوی3
مدت زمان: 25 دقیقه 13 ثانیه حجم: 77.5 مگابایت

لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته

    

دریافت: جلسه چهارم دوره پیشرفته - ویدیوی 4
مدت زمان: 17 دقیقه 39 ثانیه حجم: 52.1 مگابایت

لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته
   

دریافت: جلسه چهارم دوره پیشرفته - ویدیوی 5
مدت زمان: 9 دقیقه 53 ثانیه حجم: 43.1 مگابایت

لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته لایو خط - جلسه چهارم رفع اشکال خوشنویسی – دوره پیشرفته

 


دوستان لطفا مواردی که جدید یادگرفتین یا باید بهش بیشتر دقت کنین یا از اشکال‌های شما بوده یا از این رفع اشکال‌ها متوجه شدین که باید بیشتر بهش دقت کنین رو در نظرات بنویسین ...

این کار دقت شما را نسبت به موارد حساس‌تر می‌کند و لازمه یادگیری هست...


نظرات  (۶)

یادم باشه به درست نوشتن 《مر》 دقت کنم.
نحوه نوشتن 《م》 رو یادم باشه اصولی تمرین کنم.
اغراق های خط رو یعنی جاهایی که تیرگی بیشتری نسبت به کل خط دیده میشه کمتر کنم.
دیگههههه
همین دیگه، باشد تا جلسه بعدددد 😁
پاسخ:
زنده باد درود بر شما

پس در اتصال میم به ر مثل مر
نباید خیلی از میم بیایم بیرون
و بلافاصله باید از میم بسمت پایین خارج بشیم

درحقیقت باید حواسمون باشه که مانند دندونه امیر که دندونه ی 1.5 واحده اینقدر دور نگیره و زودی از میم بیاد بسمت پایین بشه: مر
  • نرگس سادات موسوی خوشدل
  • یکی از نکات نحوه‌ی اتصال میم به دندونه‌ست که یکمی تیز می‌شه مثل اتصال سین به ت در است
    نکته‌ی دوم هم توی ترکیب زدنه که حواس‌مون باشه دوایر (ن و ح و ی)و خطوط (ا) با هم هماهنگ باشن، از تمام فضاهای خالی به هر روشی (جابه‌جایی حروف و نقطه‌ها) استفاده کنیم
    پاسخ:
    نکته اول تون در صورتیه که اون دندونه بعدش «کشیده» بیاد

    در حالت عادی مانند اتصال سی به ت نیست فقط وقتی قراره اون دندونه کشیده بشه... احسنت


    احسنت هماهنگی دایره ها از زیر جزو مواردی هست که همه اساتید بهش تاکید دارن

    و باید دقت کنیم دوایر در سطر نویسی (در بسیاری از موارد) فقط یک واحدش زیر خط میره و خیلی نباید کرسی مارو پایین بکشه و بالا میاد که با بقیه سطر هماهنگ تر باشه

    دست شما درد نکنه برای نکات عالی تون
  • مهدیه کمالی
  • متنای تقریبا کوتاه سیر نوشتنش از نظر ارتفاع و شکل مانند حرف ت هستش
    ینی شروع سطر با فاصله از خط نوشته بشه کم کم میاد پایین و در انتها حروف و کلمات رو از سطر بالاتر می بریم
    البته رعایت این نکته برای متنای طولانی صدق نمی کنه لازم نیست در شروع از سطر بالاتر بیایم متن حالت تخت پیدا می کنه اما در انتها جمله رو باید بالاتر از سطر به اتمام برسونیم.
    پاسخ:
    بله بله درحقیقت خط کرسی یه خط صاف نیست
    و بسته به متن و ترکیب می تونه از یه شیب و لطافتی برخوردار باشه
    که اون رو به «خط زیر چشم» یا حرف «ب» تشبیه می کنن

    که ابتدای کمی بالاتره مثلا نیم واحد یا یه واحد
    و آخرش کاملا سوار می شه و روی ترکیب و اتصال قبلی قرار می گیره
    مثل است در انتهای سطر که سین به ت کاملا روی قبلی ها سوار می شه

    همونطور که گفتین در متنای طولانی دست نویسنده هست که از این قانون
    بالاتر از خط شروع بشه
    استفاه کنه یا نه

    ولی در چلیپا معمولا ابتدای سطر رو بالاتر می گیرن اساتید نازنین
  • مهدیه کمالی
  • توی یه کلمه نمیشه از دو تا کشیده ی کامل استفاده کرد مگر اینکه دو تا کشیده رو بشه رو هم سوار کرد یا این که یه کشیده کامل و یه کشیده تخت مثل ب پ ت ث استفاده کنیم .
    پاسخ:
    احسنت و اگر بخواهیم دریک کلمه دو کشیده بیاوریم
    باید یکی کامل و کمانی و دیگری نیم کشیده تخت باشه مثل ب معمولی
    مثل کلمه سنگ که اولی سین کشیده کمانی (9-7 واحدی) هست و دومی نیم مد هست یعنی ب 5 واحدی (نه 9-7 واحدی)

    البته در چنین مواردی بهتره بعد از کشیده کمانی که اول اومده درجا با یه دندونه بیاد پایین
    و نباید بعدش الف باشه که بره بالا
    مثلا کلمه «حساب» سین رو بکشین خوب نمیشه

    ولی اسباب یا سنگ خوبه😊
  • مرضیه میدانی
  • سلام و درود، اول سپاس از این همه وقتی که برای هنرجو میزارید.
    من از این جلسه کلی نکته یاد گرفتم، در مورد کار خودم
    ۱میم رو به صورت درست اجرا کنم .۲ در اجرای ضخامتها اغراق نکنم.۳ در اجرای ی معکوس تغییر جهت و حتما رعایت کنم.۴ در نوشتن تحریری دسته میم و ظریف اجرا کنم و البته الف بالا رونده🥰
    در نهایت کلی خوشحالم و حتما دوباره تمرینها رو تکرار میکنم 👌💪خیلی عالی بود، ممنونم استاد🙏🌿
    پاسخ:
    سلامت باشین هنرمند خوب و فعال
    بله دقیقا مطالبی که فرمودین نکات مهمیه که درخط‌مون باید رعایت‌شون کنیم
    خوشحالم که نکته به نکته نوشتین
    انشاءالله که این یکی دو هفته در لابلای تمرین‌های دیگه‌تون
    روی این موارد هم متمرکز باشین
    خوشحالم از اینکه مفید بوده براتون
    و دقیق و مرحله به مرحله با تمرین‌های کلاس پیش میاین
    انشاءالله که موفقیت‌های بیشترتون رو شاهد باشیم
    بیشتر از یه ساله که وبلاگ می نویسم :) و خوشحالم معلم خط دبستانم رو اینجا می بینم :)
    به شما از دور سلام :)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی